Sdílení pracovního místa je dlouholetý koncept, který se osvědčil v mnoha velkých společnostech po celém světě. Běžně se využívá v oboru IT specialistů, auditoringu nebo servisních prací.
Má to jednoduchý důvod: zaměstnanci tráví většinu času v terénu a nepotřebují být v sídle společnosti. Fungují samostatně, mají vlastní harmonogramy a své pracovní místo v kanceláři využívají minimálně. Někteří zaměstnanci vlastní pracoviště dokonce vůbec nepotřebují.
Jak toho využít při optimalizaci kancelářského provozu?
Sdílení pracovního místa se určuje vždy podle konkrétní analýzy v jakých kapacitách a jakou formou může fungovat. Díky svobodnému konceptu se lze dokonce od zkostnatělé představy klasického stolu se šuplíkovým kontejnerem a židlí odpoutat úplně.
Vhodné uspořádání a funkční variabilita povzbuzuje kreativitu a produktivitu, podporuje komunikaci, týmovost. Předpokládá to však nalézt rovnováhu mezi dostatečným prostorem pro individuální aktivity a větších center pro potkávání, jednání, brainstorming.
Pozor:
Pro někoho může být tato změna jistým vytržením z komfortní zóny. Z pohledu zaměstnance může vzniknout nejasná pracovní hierarchie, a to zejména při větším „obratu“ využívání pracovních míst Pokud jsou ve firmě zavedené týmy, nemusí komunikace mezi jejich členy fungovat dobře. Interní členění a provoz pracoviště je nezbytné probrat s architektem. To zaručí, že koncept bude vycházet maximálně vstříc každodennímu provozu.
Nepodceňme:
Někteří lidé mají strach, že se na ně nedostane místo - pro větší klid lze zavést s pomocí chytrých technologií systém elektronické rezervace v předstihu. Někdo zase může mít obavy z rozdílného způsobu používání pracoviště - od nastavení výšky židle, organizace úložných prostor, po (ne)udržování pořádku. Samozřejmostí by proto měly být uzamykatelné skříňky a stanovení obecných pravidel, která budou všichni dodržovat.
Dodržujme základní pravidla:
- Sdílená hnízda by se měla situovat pokud možno blízko vstupu, na dohled recepci, aby jejich variabilní provoz mohl fungovat co nejplynuleji.
- Měla by být nenuceně vizuálně oddělená od ostatních, klidnějších částí – například zavěšenými vertikálními akustickými panely, rostlinami a jinými průsvitnými prvky.
- Doporučují se flexibilní prostory pro různé formy jednání, schůzky s klienty, teambuildingové akce.
- Pokud tomu rozvržení objektu vyhovuje, je ideální blízká kuchyňka s možností občerstvení a neformálního setkávání.
- Pro dosažení nezbytného komfortu a inspirativní atmosféry pro zaměstnance i hosty lze doporučit obohacení prostoru o nadstandardní prvky: zavěšené křeslo s kávovým stolkem, phonebox pro vyřízení osobního hovoru, pohodlný gauč, barové sezení za posuvnou stěnou. Tyto a další doplňky zajistí, že sdílený prostor získá specifickou svobodnou atmosféru a zaměstnanci se cítí pohodlně i přesto, že zde nemají vlastní stálé místo.
Home office - tipy na práci z domova
Optimalizace kancelářských prostor